Tel: 076-026 61 70 | E-post: info@evanscooling.se
Optimerad för
fordon tillverkade efter andra världskriget med motorer
som har gjutjärnsblock, färre koppar komponenter än
vintagemotorer och en del aluminiumkomponenter.
Varför är Evans bra för klassiska
bilar?
Klassiska bilar kommer mycket sannolikt att ha
byggt upp ett skikt av invändig korrosion genom åren och
detta leder ofta till överhettnings problem.
Klassisk Cool 180 ° 's högre
kokpunkt effektivt eliminerar överhettning, överkokning
och efterkokning. Många veteranbils ägare är bekymrade över
moderna
frostskyddsmedels tillsatser och
hur effektiva de är på att skydda äldre motorer. Klassisk
Cool 180 ° är särskilt
formulerade för klassiska motorer och
har visat sig stoppa korrosion och erosion. Den tillåter
också motorn att arbeta med lägre tryck. Detta leder till
mindre stress på slangar, radiatorer, pump packningar
etc.
För klassiska bilar - Aston
Martin DB2
Tim Stamper på ”Stamper Aston
Martin” provade Classic Cool 180 i sin racing DB2:a,
Uppenbarligen trodde han på produkten redan före
konvertering!
Tim Stamper rekommenderar nu Classic Cool
180 ° till alla sina Aston Martin kunder.
Restaureringsexperter använder och
rekommenderar det. Trovärdighet och rekommendation är
allt när det gäller att återställa och bevara
klassiska bilar. Evans policy är alltid att fråga
restaurering experter för att säkerställa att vår produkt
"håller vad den lovar innan de rekommendera det till sina
kunder.
Ett snabbt växande antal av
välrenommerade
specialister lagerhåller nu Classic Cool 180
°. Detta är ytterligare en bekräftelse på produktens
effektivitet och tillförlitlighet.
Optimerad för moderna standard
motorer och prestandamotorer främst tillverkad
av aluminium plus några stål och koppar
komponenter. rally, drifting, dragracing banracing
Båtar etc.
Varför använder racing team
det?
För att vara ett
konkurrenskraftigt racing team måste man pressa sina
motorer till det yttersta. Detta innebär att tillföra största
möjliga bränslemängd utan att överhetta motorn.
Effektiv värmeavledning blir ibland ett bekymmer då
vatten-baserade kylmedel gärna kokar inuti motorblocket.
Detta leder till katastrofala motor haverier.
Power cool 180 ° har en mycket
högre kokpunkt än vatten eller
vatten-baserade kylmedel och säkerställer att
värme-energi alltid avlägsnas, oavsett vad lasten. Detta
gör det möjligt för motor trimmare
att pressa maximalt antal BHP ur sina motorer. Motorns
arbetstryck i kylaren sänks med 75% vilket minskar risken
brustna kylarslangar.
Kommentar från Steve Griffith ägare
till en
Lotus 101 1989 Lotus Judd F1-bil.
Racing: En F1 bil kan vara ett
problematiskt affär, särskilt om det gäller
kylning. Lotus 101 har
alltid kokat över stillastående efter en
stunds stilla stående i depån Genom att konvertera
till
Power Cool 180 ° har Steve Griffiths löst överhettning problemen och kan nu njuta av sina bandagar utan problem!
"Evans har varit fantastiskt, jag har inte längre några bekymmer med överhettning."
Riktpris
25 liter Offert
5 liter 899:-
2 liter 419:-
Optimerad för MC, MX, Enduro och Quads.
Dagens effektstarka MX och Enduro motorcyklar är konstruerade för
att köras tufft och hårt. Emellertid så
är det inte alltid som just farten (fartvinden) stämmer överens
med effektuttaget
ur motorn. Vem har inte kört fast i ett djupt surhål någon gång
eller hamnat
i köbildning under en endurotävling och sett vattenångan börja
välla ut från
kylaren?
Överhettningsproblem
är mycket vanligare och mer skadligt för motorn
än många kanske tror. När motorn gått i kok är det omöjligt att
säga hur mycket
vatten som gått ur systemet. Som förare har du två val, antingen
bryta tävlingen
eller chansa på att motorn klarar sig på det som
är kvar i systemet. Även motorcyklar
med elektriska kylfläktar kan drabbas av överhettning
med vattenbaserade
kylmedel.
Med
PowerSport i ditt kylsystem begränsas du inte av
vattnets kokpunkt.
Det låga arbetstrycket minskar så även risken för att
kylvätskan trycks ur systemet vid omkullkörningar. Evans
PowerSport höjer inte bara prestandan i din motor utan ökar även
din chans att
komma i mål. Att fullfölja en tävling handlar ofta om att
komma väl
förberedd och eliminera så många DNF faktorer som möjligt. Det
finns en anledning till att de
flesta stora fabriksteam där ibland HRC Honda
Racing upptäckt fördelarna med Evans vattenfria
kylmedel. PowerSport är garanterat den mest prisvärda
uppgradering du kan göra på din
hoj.
Evans
kylvätska är klassad som giftfri enligt EU norm.
Säkerhets datablad finns för varje enskild produkt
.
Vattenbaserade kylmedel måste bytas ut med jämna
mellanrum, eftersom korrosions hämmare neutraliseras genom vattnens
självoxiderande egenskaper. Evans
vattenfria kylvätskor tar inte upp syre och har
en livslängd på + 20 år. Etylen glykol baserad kylarvätska är
giftig och klassas som miljöfarligt avfall. Varje år
förgiftas hundratals husdjur av glykol. Hundar kan få
livshotande skador redan vid relativt liten
mängd.
Evans Prep Fluid
Prep fluid absorberar effektivt vatten rester.
Innan du fyller ditt system med
Evans vattenfria kylvätska ska det vara så fritt
från vatten som möjligt. Evans Prep Fluid absorberar hygroskopiskt
eventuella vattenrester som kan finnas kvar i systemet efter
dränering.
Evans Prep Fluid avlägsnar även lös smuts
och kalk beläggningar i kylsystemet som kan orsaka ineffektiv
värmeöverföring.
Konvertering
Att
konvertera till Evans Waterless
Kylmedel är en okomplicerad
process och tar ungefär en timme. Evans
fungerar
bäst
när det finns mindre än
3%
vatten i kylsystemet så det är viktigt att
få
bort så mycket vatten som möjligt.
Steg 1.Tömning av system.
Även
om det inte nödvändigt rekommenderar vi att varmköra motorn
först.
Detta kommer bidra till att sediment delvis
lossnar
och
kylvätskans viskositet
minskar. Töm befintlig
kylvätska från hela kylsystemet inklusive värme
paket
och
alla slangar. Kom ihåg att frostskyddsvätska är giftigt och bör
samlas upp och omhändertas ansvarsfullt.
Tips och tricks
Blås
försiktigt komprimerad luft genom systemet efter tömning för att få
ut eventuella
rester av kylarvätska. Placera
fordonet
så
att vinkeln blir optimal mot avtappningspluggen.
Steg
2. Använda Evans Prep.Fluid.
För
att ytterligare säkerställa att
kylsystemet är så
fritt från vatten som möjligt
rekommenderas
Evans Prep. Fluid. Denna hygroskopiska
vätska
absorberar eventuellt kvarvarande
vatten och avlägsnar lös smuts och beläggningar.
Fyll upp systemet med Evans Prep. Fluid och kör
motorn tills normal arbetstemperatur
uppnås. Låt svalna och sedan tappa
ut.
Tips
och tricks: När du har tömt Prep. Fluid
förvara den i en lufttät behållare, eftersom det
kan användas flera gånger.
Steg 3.
Fyll upp med Evans vattenfria
Kylvätska.
Fyll
systemet med för ändamålet lämplig
Evans kylvätska. Kör motorn tills normal
arbetstemperatur uppnåtts. Stäng av motorn och vänta någon minut.
Öppna sedan kylarlocket varsamt då ett litet övertryck kan uppstå
eftersom det kan ha
funnits luftfickor i systemet vi uppfyllnad.
Kontrollera kylvätska nivån, fyll på vid behov.
Förutsatt att systemet
inte
är av den öppna sorten, mestadels *(VINTAGE
fordon eller blir förorenat med vatten behöver du aldrig
mer byta kylvätska. Evans Kylvätska varar motorns
livslängd!
Forget Longlife, Evans is 4
Life!
*Äldre Vintage fordon saknar ofta helt kylarlock
och står således i direkt kontakt med
atmosfären vilket medför att kylarvätskan kan
dra åt sig vatten övertid.
Evans Vintage Cool
Optimerad för fordon tillverkade före första världskriget
Varför är det bra för veteranbilar?
Veteranbilar är välkända för att bygga
upp
skikt av inre korrosion under åren
vilket ofta leder till överhettnings
problem.
Vintage
Cool
180° har en mycket högre
kokpunkt än
vatten
och eliminerar effektivt
överhettning, kokning samt
efter
kokning. Många
Vintage bilägare är
oroliga för att
använda moderna
frostskyddsmedel då dessa ej är
anpassade för att
effektivt skydda Vintage
motorer.
Vintage
Cool
180° är särskilt
formulerade för vintage motorer och
har
visat sig stoppa korrosion
och erosion,
den
tillåter också motorer att arbeta vid
lägre
tryck, vilket skapar mindre stress
på
slangar,radiatorer, vattenpumps
packningar
etc.
Varför använder restaurering
experter
det?
Vintage bil restauratörer lägger mycket
tid,
pengar och kraft på att reparera
omfattande korrosiva skador
orsakade avvatten. Evans förhindrar korrosion och
gropfrätnings skador som orsakats av
lokal
överhettning.
FLER VARIANTER FINNS ATT VÄLJA PÅ NEDAN
EVANS POWERSPORT R
Sport och Touring motorcyklar
Riktpris
5l 899:-
2l 419:-
Har du frågor eller funderingar ,tveka inte att höra av dig till oss
info@evanscooling.se
0760-26 61
70
Evans Heavy Duty
Optimerad för kommersiella
dieselmotorer med stor mängd gjutjärn och cylinderfoder samt viss
mängd
aluminium, stål och
koppar komponenter.
exempel, Generatorer, lastbilar, bussar,
grävmaskiner
Jordbruksfordon etc.
Minska
driftstopp
...
Evans Heavy Duty
Waterless Engine-
coolant eliminerar effektivt driftstopp
som
förknippas med överhettning.
Förläng
motorns
livslängd...
Evans Heavy Duty
Waterless Engine
Coolant förhindrar korrosion, erosion
och
gropfrätning.
Joe Umstead, en oberoende
lastbilsförare
och en tidig Evans användare.1991 hade
Joe
haft motorproblem
kopplat
till bristande korrosionsskydd
1992 bestämde han sig för att prova
en prototyp av Evans vattenfria kylvätska. Sedan
konverteringen
har Joe kört
över än en
miljon miles
utan att behöva byta eller fylla på
kylvätska. Den förbättrade
tillförlitligheten
och de minskade
underhållskostnaderna
har övertygat Joe att han gjorde
rätt
beslut