KMD PRODUKTER EVANS COOLANTS SWE

Svensk distributör av  Evans waterless coolants

Se även global hemsida:  evanscoolants.se


 

Tel: 076-026 61 70  |   E-post: info@evanscooling.se

Riktpris

25 liter Offert

5 liter 895:-

2 liter 419:-

Evans Classic Cool

Optimerad för fordon tillverkade efter andra världskriget med motorer som har gjutjärnsblock, färre koppar komponenter än vintagemotorer och en del aluminiumkomponenter.

Varför är Evans  bra för klassiska bilar?
Klassiska bilar kommer mycket sannolikt att ha byggt upp ett skikt av invändig korrosion genom åren och detta leder ofta till överhettnings problem.

Klassisk Cool 180 ° 's högre kokpunkt effektivt eliminerar överhettning, överkokning och efterkokning. Många veteranbils ägare är bekymrade över moderna
frostskyddsmedels tillsatser och hur effektiva de är på att skydda äldre motorer. Klassisk Cool 180 ° är särskilt
formulerade för klassiska motorer och har visat sig stoppa korrosion och erosion. Den tillåter också motorn att arbeta med lägre tryck. Detta leder till mindre stress på slangar, radiatorer, pump packningar etc.

För klassiska bilar - Aston Martin DB2
Tim Stamper på ”Stamper Aston Martin” provade Classic Cool 180 i sin racing DB2:a, Uppenbarligen trodde han på produkten redan före konvertering!

Tim  Stamper rekommenderar nu Classic Cool 180 ° till alla sina Aston Martin kunder.

Restaureringsexperter använder och rekommenderar det. Trovärdighet och rekommendation är allt när det gäller att återställa och bevara  klassiska bilar. Evans policy är alltid att fråga restaurering experter för att säkerställa att vår produkt "håller vad den lovar innan de rekommendera det till sina kunder.

Ett snabbt växande antal av välrenommerade
specialister lagerhåller nu Classic Cool 180 °. Detta är ytterligare en bekräftelse på produktens effektivitet och tillförlitlighet.

Bildbeskrivning

Riktpris

25 liter Offert

5 liter 895:-

2 liter 419:-

Evans PowerCool Auto

Optimerad för moderna standard motorer och prestandamotorer  främst tillverkad av aluminium plus några stål och koppar komponenter. rally, drifting, dragracing banracing  Båtar etc. 
 
Varför använder racing team det? 
För att vara ett konkurrenskraftigt racing team måste man pressa sina motorer till det yttersta. Detta innebär att tillföra största möjliga bränslemängd utan att överhetta motorn. Effektiv värmeavledning blir ibland ett bekymmer då vatten-baserade kylmedel gärna kokar inuti motorblocket. Detta leder till katastrofala motor haverier.


Power cool 180 ° har en mycket högre kokpunkt än vatten eller vatten-baserade kylmedel och säkerställer att värme-energi alltid avlägsnas, oavsett vad lasten. Detta gör det möjligt för motor trimmare att pressa maximalt antal BHP ur sina motorer. Motorns arbetstryck i kylaren sänks med 75% vilket minskar risken brustna kylarslangar.

Kommentar från  Steve Griffith ägare till en
 Lotus 101 1989 Lotus Judd F1-bil.


Racing: En F1 bil kan vara ett problematiskt affär, särskilt om det gäller kylning. Lotus 101 har
alltid kokat över stillastående efter en stunds stilla stående i depån Genom att konvertera till

Power Cool 180 °  har Steve Griffiths löst överhettning problemen och kan nu njuta av sina bandagar utan problem!

 

"Evans har varit fantastiskt, jag har inte längre några bekymmer med överhettning."

Bildbeskrivning
Bildbeskrivning

Riktpris

25 liter Offert

5 liter 899:-

2 liter 419:-

Evans Power Sports

Optimerad för  MC, MX, Enduro och Quads.

Dagens effektstarka MX och Enduro motorcyklar är konstruerade för att köras tufft och hårt. Emellertid så är det inte alltid som just farten (fartvinden) stämmer överens med effektuttaget ur motorn. Vem har inte kört fast i ett djupt surhål någon gång eller hamnat i köbildning under en endurotävling och sett vattenångan börja välla ut från kylaren?

Överhettningsproblem är mycket vanligare och mer skadligt för motorn än många kanske tror. När motorn gått i kok är det omöjligt att säga hur mycket vatten som gått ur systemet. Som förare har du två val, antingen bryta tävlingen eller chansa på att motorn klarar sig på det som är kvar i systemet. Även motorcyklar med elektriska kylfläktar kan drabbas av överhettning med vattenbaserade kylmedel.


Med PowerSport i ditt kylsystem begränsas du inte av vattnets kokpunkt. Det låga arbetstrycket minskar så även risken för att kylvätskan trycks ur systemet vid omkullkörningar. Evans PowerSport höjer inte bara prestandan i din motor utan ökar även din chans att komma i mål. Att fullfölja en tävling handlar ofta om att komma väl förberedd och eliminera så många DNF faktorer som möjligt. Det finns en anledning till att de flesta stora fabriksteam där ibland HRC Honda Racing upptäckt fördelarna med Evans vattenfria kylmedel. PowerSport är garanterat den mest prisvärda uppgradering du kan göra på din hoj.

Evans kylvätska är klassad som giftfri enligt EU norm. Säkerhets datablad finns för varje enskild produkt .
Vattenbaserade kylmedel måste bytas ut med jämna mellanrum, eftersom korrosions hämmare neutraliseras genom vattnens självoxiderande egenskaper. Evans
vattenfria kylvätskor tar inte upp syre och har en livslängd på + 20 år. Etylen glykol baserad kylarvätska är giftig och klassas som miljöfarligt avfall. Varje år förgiftas hundratals husdjur av glykol. Hundar kan få livshotande skador redan vid relativt liten mängd.

 

Bildbeskrivning

Riktpris

25 liter Offert

5 liter 585:-

2 liter 250:-

Evans Prep Fluid 

Prep fluid absorberar effektivt vatten rester.

Innan du fyller ditt system med Evans vattenfria kylvätska ska det vara så fritt från vatten som möjligt. Evans Prep Fluid absorberar hygroskopiskt eventuella vattenrester som kan finnas kvar i systemet efter dränering.
Evans Prep Fluid avlägsnar även lös smuts och kalk beläggningar i kylsystemet som kan orsaka ineffektiv värmeöverföring.

Konvertering
Att konvertera  till Evans Waterless
Kylmedel är en okomplicerad
process och tar ungefär en timme. Evans fungerar
bäst när det finns mindre än
3% vatten i kylsystemet så det är viktigt att
få bort så mycket vatten som möjligt.

Steg 1.Tömning av system.


Även om det inte nödvändigt rekommenderar vi att varmköra motorn först.
Detta kommer bidra till att sediment delvis lossnar
och kylvätskans viskositet
minskar. Töm befintlig
kylvätska från hela kylsystemet inklusive värme paket
och alla slangar. Kom ihåg att frostskyddsvätska är giftigt och bör samlas upp och omhändertas ansvarsfullt.

Tips och tricks

Blås försiktigt komprimerad luft genom systemet efter tömning för att få ut eventuella
rester av kylarvätska. Placera fordonet
så att vinkeln blir optimal mot avtappningspluggen.

Steg 2. Använda Evans Prep.Fluid.
För att ytterligare säkerställa att
kylsystemet är så
fritt från vatten som möjligt rekommenderas
Evans Prep. Fluid. Denna hygroskopiska vätska
absorberar eventuellt kvarvarande
vatten och avlägsnar lös smuts och beläggningar. Fyll upp systemet med Evans Prep. Fluid och kör
motorn tills normal arbetstemperatur
uppnås. Låt svalna och sedan tappa ut.

Tips och tricks: När du har tömt Prep. Fluid
förvara den i en lufttät behållare, eftersom det kan användas flera gånger.

Steg 3. Fyll upp med Evans vattenfria Kylvätska.

Fyll systemet med för ändamålet lämplig
Evans kylvätska. Kör motorn tills normal arbetstemperatur uppnåtts. Stäng av motorn och vänta någon minut. Öppna sedan kylarlocket varsamt då ett litet övertryck kan uppstå eftersom det kan ha
funnits luftfickor i systemet vi uppfyllnad. Kontrollera kylvätska nivån, fyll på vid behov.


Förutsatt att systemet
inte är av den öppna sorten, mestadels *(VINTAGE fordon eller blir förorenat med vatten behöver du aldrig mer byta kylvätska. Evans Kylvätska varar motorns livslängd!
Forget Longlife, Evans is 4 Life!



*Äldre Vintage fordon saknar ofta helt kylarlock och står således i direkt kontakt med atmosfären vilket medför att kylarvätskan kan
dra åt sig vatten övertid.

 

 

Bildbeskrivning

Riktpris

25 liter Offert

5 liter 895:-

2 liter 419:-

Evans Vintage Cool

 Optimerad för fordon tillverkade före första världskriget

Varför är det bra för veteranbilar?

Veteranbilar är välkända för att bygga upp
skikt av inre korrosion under åren
vilket ofta leder till överhettnings problem.
Vintage Cool 180° har en mycket högre kokpunkt än vatten och eliminerar effektivt
överhettning, kokning samt efter kokning. Många

Vintage bilägare är oroliga för att använda moderna frostskyddsmedel då dessa ej är anpassade för att effektivt skydda Vintage motorer.
Vintage Cool 180° är särskilt
formulerade för vintage motorer och har
visat sig stoppa korrosion och erosion, den
tillåter också motorer att arbeta vid lägre
tryck, vilket skapar mindre stress på
slangar,radiatorer, vattenpumps packningar
etc.
Varför använder restaurering experter det?
Vintage bil restauratörer lägger mycket tid,
pengar och kraft på att reparera omfattande korrosiva skador orsakade avvatten. Evans förhindrar korrosion och gropfrätnings skador som orsakats av lokal överhettning.

FLER VARIANTER FINNS ATT VÄLJA PÅ NEDAN

Bildbeskrivning

EVANS POWERSPORT R

Sport och Touring motorcyklar


Riktpris

5l 899:-

2l 419:-

EVANS AUTO COOL

Lämplig för moderna standardbilar


Riktpris

25l   Offert

5l     895:-

2l     419:-

EVANS AERO COOL

Lämplig flygplan med vattenkylda Rotax- motorer-


Riktpris

5l 899:-

Har du frågor eller funderingar ,tveka inte att höra av dig till oss

info@evanscooling.se

0760-26 61 70

Bookmark and Share

EVANS  HEAVY DUTY

Riktpris 

25 liter offert

205 liter offert

1000 liter offert

Evans Heavy Duty

Optimerad för kommersiella dieselmotorer med stor mängd gjutjärn och cylinderfoder samt viss mängd
aluminium, stål och
koppar komponenter.
exempel, Generatorer, lastbilar, bussar, grävmaskiner
Jordbruksfordon etc.

Minska driftstopp ...

Evans Heavy Duty
Waterless Engine-
coolant eliminerar effektivt driftstopp som
förknippas med överhettning.
Förläng motorns livslängd...
Evans Heavy Duty
Waterless Engine
Coolant förhindrar korrosion, erosion och
gropfrätning.
Joe Umstead, en oberoende lastbilsförare
och en tidig Evans användare.1991 hade Joe
haft motorproblem kopplat till bristande korrosionsskydd
1992 bestämde han sig för att prova
en prototyp av Evans vattenfria kylvätska. Sedan konverteringen har Joe kört över än en miljon miles
utan att behöva byta eller fylla på kylvätska. Den förbättrade tillförlitligheten och de minskade underhållskostnaderna har övertygat Joe att han gjorde rätt beslut